«ΜΕΡΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΟ 1Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ – ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ»
Τη Δευτέρα, 11 Δεκεμβρίου 2017, πραγματοποιήθηκε μια ξεχωριστή εκδήλωση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας με αφορμή την παγκόσμια Μέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες, μετά από την ανάλογη προετοιμασία, ήρθαν στο σχολείο χωρίς τις τσάντες τους, κουβαλώντας τα αγαπημένα τους παιχνίδια από το σπίτι και το σχολείο όλο έγινε ένας απέραντος παιχνιδότοπος. Προσκεκλημένοι του σχολείου ήταν όλοι οι γονείς και κηδεμόνες των παιδιών, οι παππούδες και οι γιαγιάδες, οι οποίοι συμμετείχαν από το πρωί σε όλες τις δράσεις.
Μέσα στις τάξεις τις πρώτες τρεις ώρες μαθητές, δάσκαλοι και γονείς μίλησαν για τα δικαιώματα των παιδιών, για τα προβλήματα που έχουν τα παιδιά σε όλο τον κόσμο, ιδίως στις υπό ανάπτυξη χώρες και τα προσφυγόπουλα, αναφέρθηκαν στην Unicef, στο Χαμόγελο του παιδιού, στην Action Aid, και σε άλλες οργανώσεις που υποστηρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών. Στη συνέχεια, κάθε μαθητής παρουσίασε το παιχνίδι του σε όλους, μίλησε για αυτό και κατόπιν όλοι μαζί, μαθητές, γονείς και δάσκαλοι, έπαιξαν με διάφορα παιχνίδια από κοινού. Οι μεγαλύτεροι μίλησαν για τα δικά τους παιχνίδια, έδειξαν παραδοσιακά παιχνίδια στα παιδιά κι έπαιξαν όλοι μαζί επιτραπέζια, παραδοσιακά, αλλά και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ειδική αναφορά έγινε στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των παιδιών για ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο. Παρόντες για τον λόγο αυτόν οι συνεργάτες επιστήμονες του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Ψυχοκοινωνικής Υγείας Φλώρινας, που πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους με ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις στα παιδιά.
Τις επόμενες ώρες έγινε κοινή συνάντηση όλων στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου, όπου οι μαθητές παρουσίασαν παιχνίδια και τραγούδια παίζοντας οι ίδιοι μουσικά όργανα. Η ατμόσφαιρα ήταν πραγματικά εξαιρετική, ένα πανηγύρι χαράς και αγαστής συλλειτουργίας όλων. Κατόπιν, έγραψαν ευχές για όλα τα παιδιά της γης σε μπαλόνια, που τα έδεσαν στα κάγκελα του σχολείου όλοι μαζί, δίνοντας μια γιορτινή όψη στον χώρο της αυλής. Το σχόλασμα των μαθητών έγινε κανονικά στο ωράριο κι αφού έκαναν στις τάξεις την αποτίμηση της μέρας, που ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία στον σχολικό χώρο για όλους.Συγχαρητήρια θερμά στον Διευθυντή, κ. Ιωάννη Μίσκα, για την αξιέπαινη πρωτοβουλία, και σε όλο τον Σύλλογο Διδασκόντων, δασκάλους και καθηγητές ειδικοτήτων, ακόμα και στην σχολική τροχονόμο, που συνέπραξε στα παιχνίδια, για την άριστη προετοιμασία, τον σχεδιασμό, την οργάνωση των δράσεων, την αξιοποίηση των χώρων και τις ευρηματικές πρακτικές που επινόησαν ο καθένας ξεχωριστά για την τάξη του. Όλο το εγχείρημα είναι μια πολύ καλή παιδαγωγική πρακτική που μπορεί να υιοθετηθεί είτε αυτούσια είτε με ποικιλία παραλλαγών και διαφοροποιήσεων κι από άλλα σχολεία. Το σχολείο οφείλει να είναι χώρος χαράς, καλλιέργειας δεξιοτήτων, ανάπτυξης συναισθηματικών σχέσεων και δεσμών, καθώς και διαδικασιών μη τυπικής μάθησης, που είναι εξίσου ουσιαστικές με τις τυπικές, καθημερινές σχολικές δράσεις. Οι μαθητές έρχονται πιο κοντά ο ένας στον άλλον, αμβλύνονται οι όποιες εντάσεις και αντιπαραθέσεις μεταξύ τους, και μέσα από το παιχνίδι εδραιώνονται οι σχέσεις τους βαθύτερα. Οι γονείς, απαραίτητοι συμμέτοχοι στο ρόλο του σχολείου και πρωταρχικά υπεύθυνοι για την πρόοδο των παιδιών τους, έρχονται εγγύτερα, αισθάνονται πιο οικεία την εκπαιδευτική διαδικασία και αναπτύσσουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για τους επίσημους λειτουργούς της εκπαίδευσης. Και οι εκπαιδευτικοί διαπιστώνουν ότι οι εναλλακτικές πρακτικές στην εκπαίδευση, μπορεί να απαιτούν κάποιον κόπο και προεργασία, αλλά στο τέλος και οι ίδιοι αποκομίζουν μια καλύτερη αυτοεκτίμηση για τις δυνατότητές τους να ασκήσουν τον ρόλο τους πιο αποτελεσματικά μέσα από πιο ενδιαφέρουσες διδακτικές και παιδαγωγικές διαδρομές.
Η Σχολική Σύμβουλος 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Φλώρινας
Όλγα Μούσιου Μυλωνά
Μέσα στις τάξεις τις πρώτες τρεις ώρες μαθητές, δάσκαλοι και γονείς μίλησαν για τα δικαιώματα των παιδιών, για τα προβλήματα που έχουν τα παιδιά σε όλο τον κόσμο, ιδίως στις υπό ανάπτυξη χώρες και τα προσφυγόπουλα, αναφέρθηκαν στην Unicef, στο Χαμόγελο του παιδιού, στην Action Aid, και σε άλλες οργανώσεις που υποστηρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών. Στη συνέχεια, κάθε μαθητής παρουσίασε το παιχνίδι του σε όλους, μίλησε για αυτό και κατόπιν όλοι μαζί, μαθητές, γονείς και δάσκαλοι, έπαιξαν με διάφορα παιχνίδια από κοινού. Οι μεγαλύτεροι μίλησαν για τα δικά τους παιχνίδια, έδειξαν παραδοσιακά παιχνίδια στα παιδιά κι έπαιξαν όλοι μαζί επιτραπέζια, παραδοσιακά, αλλά και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ειδική αναφορά έγινε στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των παιδιών για ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο. Παρόντες για τον λόγο αυτόν οι συνεργάτες επιστήμονες του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Ψυχοκοινωνικής Υγείας Φλώρινας, που πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους με ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις στα παιδιά.
Τις επόμενες ώρες έγινε κοινή συνάντηση όλων στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου, όπου οι μαθητές παρουσίασαν παιχνίδια και τραγούδια παίζοντας οι ίδιοι μουσικά όργανα. Η ατμόσφαιρα ήταν πραγματικά εξαιρετική, ένα πανηγύρι χαράς και αγαστής συλλειτουργίας όλων. Κατόπιν, έγραψαν ευχές για όλα τα παιδιά της γης σε μπαλόνια, που τα έδεσαν στα κάγκελα του σχολείου όλοι μαζί, δίνοντας μια γιορτινή όψη στον χώρο της αυλής. Το σχόλασμα των μαθητών έγινε κανονικά στο ωράριο κι αφού έκαναν στις τάξεις την αποτίμηση της μέρας, που ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία στον σχολικό χώρο για όλους.Συγχαρητήρια θερμά στον Διευθυντή, κ. Ιωάννη Μίσκα, για την αξιέπαινη πρωτοβουλία, και σε όλο τον Σύλλογο Διδασκόντων, δασκάλους και καθηγητές ειδικοτήτων, ακόμα και στην σχολική τροχονόμο, που συνέπραξε στα παιχνίδια, για την άριστη προετοιμασία, τον σχεδιασμό, την οργάνωση των δράσεων, την αξιοποίηση των χώρων και τις ευρηματικές πρακτικές που επινόησαν ο καθένας ξεχωριστά για την τάξη του. Όλο το εγχείρημα είναι μια πολύ καλή παιδαγωγική πρακτική που μπορεί να υιοθετηθεί είτε αυτούσια είτε με ποικιλία παραλλαγών και διαφοροποιήσεων κι από άλλα σχολεία. Το σχολείο οφείλει να είναι χώρος χαράς, καλλιέργειας δεξιοτήτων, ανάπτυξης συναισθηματικών σχέσεων και δεσμών, καθώς και διαδικασιών μη τυπικής μάθησης, που είναι εξίσου ουσιαστικές με τις τυπικές, καθημερινές σχολικές δράσεις. Οι μαθητές έρχονται πιο κοντά ο ένας στον άλλον, αμβλύνονται οι όποιες εντάσεις και αντιπαραθέσεις μεταξύ τους, και μέσα από το παιχνίδι εδραιώνονται οι σχέσεις τους βαθύτερα. Οι γονείς, απαραίτητοι συμμέτοχοι στο ρόλο του σχολείου και πρωταρχικά υπεύθυνοι για την πρόοδο των παιδιών τους, έρχονται εγγύτερα, αισθάνονται πιο οικεία την εκπαιδευτική διαδικασία και αναπτύσσουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για τους επίσημους λειτουργούς της εκπαίδευσης. Και οι εκπαιδευτικοί διαπιστώνουν ότι οι εναλλακτικές πρακτικές στην εκπαίδευση, μπορεί να απαιτούν κάποιον κόπο και προεργασία, αλλά στο τέλος και οι ίδιοι αποκομίζουν μια καλύτερη αυτοεκτίμηση για τις δυνατότητές τους να ασκήσουν τον ρόλο τους πιο αποτελεσματικά μέσα από πιο ενδιαφέρουσες διδακτικές και παιδαγωγικές διαδρομές.
Η Σχολική Σύμβουλος 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Φλώρινας
Όλγα Μούσιου Μυλωνά
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Για το λόγο αυτό και επειδη εχει κουρασει το φαινομενο των ανωνυμων σχολιαστων τα σχόλια που θα αναρτουνται στο συγκεκριμένο blog θα είναι μόνο όσα φέρουν το όνομα του σχολιαστή. Ευχαριστουμε για την κατανόηση.
Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.