ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΗΣ Π. ΠΕΡΚΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ AEGEAN ΧΩΡΙΣ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ»
Συζήτηση της Επίκαιρης ερώτησης της Π. Πέρκα προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα Κρατική ενίσχυση της Aegean χωρίς εγγυήσεις για το Ελληνικό Δημόσιο»
Π. Πέρκα: Για τις κρατικές ενισχύσεις στις αεροπορικές εταιρίες, ενώ η τάση σε Ευρώπη και Αμερική είναι η εξασφάλιση εγγυήσεων για το Δημόσιο, η Ελληνική κυβέρνηση δίνει χρήμα στην Aegeanχωρίς καμία εξασφάλιση για τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.
Η επίκαιρη ερώτηση της Θεοπίστης (Πέτης) Πέρκαπρος τονΥπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα “Κρατική ενίσχυση της Aegean χωρίς εγγυήσεις για το Ελληνικό Δημόσιο” συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, σήμερα, 15.6.2020. Ακολουθεί η τοποθέτηση της κ. Πέρκα:
«Είναι γεγονός ότι από τότε που κατέθεσα τη συγκεκριμένη ερώτηση μέχρι σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Παρόλα αυτά η ουσία της ερώτησης παραμένει. Τότε είχαμε δημοσιεύματα ότι η Aegean θα λάβει κρατική ενίσχυση 400 εκ. ευρώ. Βεβαίως αντιλαμβανόμαστε ότι οι αεροπορικές εταιρίες υπέστησαν μεγάλο πλήγμα λόγω της πανδημίαςκαι χρειάζονται υποστήριξη. Παρόλα αυτά και από δηλώσεις δικές σας, αλλά και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων του κ. Γεωργιάδη, μάθαμε ότι δεν είχατε σκοπό να ζητήσετε σε αντάλλαγμα μετοχές ή συμμετοχή στο Δ.Σ. της εταιρίας, εφόσον δινόταν κρατική ενίσχυση. Συγχρόνως έχει δοθεί κρατική ενίσχυση στην Aegean και σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες, με τα οριζόντια μέτρα που πήρατε για τις μεταφορές και ειδικότερα τις αερομεταφορές. Εννοείται ότι δεν διαφωνούμε να δοθεί κάποια στήριξη σε όλες τις εταιρίες, πάντα όμως με εγγύηση για το δημόσιο συμφέρονκαι βεβαίως με αντίκρισμα στις θέσεις εργασίας καιστους εργαζόμενους.
Τα τελευταία νέα είναι ότι ζητήθηκε δάνειοαπό την Aegean150 εκ. ευρώ με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο προστίθεται στα προηγούμενα μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ για τις μεταφορές στο 13%, και το μέτρο για τη λήψη voucher. Σε αυτό έχουμε ξανά τοποθετηθεί και λέμε ότι δεν είναι δυνατόν να παραβιάζεται ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θεωρούμε ότι θα έχουμε και πρόβλημα, δεδομένου ότι η αρμόδια Επίτροπος της ΕΕ δήλωσε ότι η πρακτική να δίνονται μόνο voucher είναι απαράδεκτη και είναι ενάντια στα δικαιώματα των επιβατών, δηλαδή να μην επιστρέφονται τα χρήματα αλλά για 18 μήνες να δίνεται ένα voucher. Δεν ξέρω γιατίτο στηρίζετε ακόμα. Είναι σαν οι επιβάτες να δανείζουν την εταιρία. Υπάρχουν και άλλα οριζόντια μέτρα. Σημασία έχει ότι όλα αυτά τα μέτρα δεν έχουν ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο,ούτως ώστε η κρατική ενίσχυση των μεγάλων αεροπορικών εταιριών να συνοδεύεται και από τη συμμετοχή του κρατικού παράγοντα στο Δ.Σ. Άλλωστε και η διεθνής πρακτική κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Ας δούμε τι γίνεται στην Ιταλία με την εθνικοποίηση της alitalia, τι γίνεται με την Airfrance-KLM οπού Γαλλία και Ολλανδία κατέχουν το 14% των μετοχών εκάστη, προσφέρουν οικονομική ενίσχυση αλλά βάζουν όρους για πάγωμα των μερισμάτων και των bonusενώ συγχρόνως απαιτούν μια πιο οικολογική πολιτική. Μπορώ να αναφέρω μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες που κινούνται σε αυτή τη λογική αλλά και στην Αμερική υπάρχει αυτή η τάση. Με αυτή την έννοια η ερώτηση αφορά κυρίως:Tι σκοπό έχετε για τις αεροπορικές εταιρίες;Tι εγγυήσεις θα πάρει το ελληνικό δημόσιο για αυτά τα δάνεια;Διότι αν πτωχεύσει η εταιρία κάποιος πρέπει να μας πει τι θα γίνει και βεβαίως ποιο είναι το σχέδιο σας όταν σε λίγους μήνες, ενδεχομένως η εταιρία ξαναβρεθεί σε αυτή τη δύσκολη θέση δεδομένου ότι δεν προβλέπεται να έχουμε ανάπτυξη των αεροπορικών μεταφορών.
Στη δευτερολογία της η κ. Πέρκα απάντησε στα επιχειρήματα του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και τοποθετήθηκε ως εξής: «κ. Υπουργέ ξέρετε πόσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ξενοδόχοι, μαγαζάτορες αυτή την στιγμή δεν μπορούν να πάρουν δάνειο; όχι με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, δεν μπορούν να πάρουν καν δάνειο.Για να μην θεωρούμε ότι όταν παίρνεις δάνειο με εγγύηση του Δημοσίου δεν είναι ζεστό χρήμα. Να το ξεκαθαρίσουμε αυτό, γιατί είναι κρίσιμο. Αναφέρομαι στην εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί αυτή την στιγμή στην ελληνική οικονομία όπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στον δανεισμό, πόσο μάλλον με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Αναφορικά με τα οριζόντια μέτρα, τα ξέρω κ. Υπουργέ, τα ανέφερα ήδη. Το ζήτημα είναι ότι αυτά τα μέτρα πρέπει να κοστολογηθούν, δεν ξέρουμε καν σε τι ποσό αναφέρονται, και σε αυτά προστίθενται και κάποιες επιδοτήσεις. Θέλω να αναφέρω ότι η Αlitaliaεθνικοποιείται, πήρε πολλά δις ως ενίσχυση αλλά εθνικοποιείται. Στο Βέλγιο υπάρχει η πιθανότητα επανεθνικοποίησης της brusselsairlines, στην Πορτογαλία δεν αποκλείεται η εθνικοποίηση 100% του ΤΑΠ, ο οποίος ανήκει ήδη κατά 50% στο Δημόσιο. Στη Τσεχία η CzechAirlinesμάλλον θα πάει για πλήρη εξαγορά. Αυτή είναι η τάση στην Ευρώπη αλλά και στην Αμερική. Όποια εταιρία παίρνει ζεστό χρήμα ή δάνειο με εγγύηση του Δημοσίου, το Δημόσιο παίρνει μετοχές. Τουλάχιστον ώσπου να περάσει αυτή η περίοδος, ώστε να υπάρχουν εγγυήσεις για το Δημόσιο ότι θα πάρει τα λεφτά του. Θα ήθελα να ξέρω επομένως αν θα πάρουμε, ως ελληνικό δημόσιο, κάποια εγγύηση για την διευκόλυνση προς την Aegean.
Κ. Υπουργέ θέλω επίσης να σας πω για το θέμα της ΑΠΑ. Το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές έχει περάσει πλέον ένας χρόνος και η ΑΠΑ, που είναι εγγυητής της καλής λειτουργίας των αεροδρομίων δεν έχει ακόμα συσταθεί. Αυτό είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο θα το συζητήσουμε ξανά σε άλλη επίκαιρη. Θα ήθελα να σας αναφέρω ότι έχω κάνει πέντε γραπτές ερωτήσεις για τα θέματα των αεροπορικών μεταφορών, για τις οποίες δεν έχω λάβει καμία απάντηση. Μόλις τώρα μου ήρθε και ένα νέο, ότι η ΕυρωπαϊκήΕπιτροπή έχει βγάλει τα ελληνικά αεροδρόμιααπό την λίστα με τα ασφαλή αεροδρόμια, για τα ελλιπή μέτρα στα αεροδρόμια. Δεν το έχω επιβεβαιώσει όμως πρέπει να το ψάξετε. Είναι λογικό όμως, δεδομένου ότι δεν έχετε δώσει αυτήν την αρμοδιότητα στους αερολιμενικούς.
Π. Πέρκα: Για τις κρατικές ενισχύσεις στις αεροπορικές εταιρίες, ενώ η τάση σε Ευρώπη και Αμερική είναι η εξασφάλιση εγγυήσεων για το Δημόσιο, η Ελληνική κυβέρνηση δίνει χρήμα στην Aegeanχωρίς καμία εξασφάλιση για τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου.
Η επίκαιρη ερώτηση της Θεοπίστης (Πέτης) Πέρκαπρος τονΥπουργό Υποδομών και Μεταφορών με θέμα “Κρατική ενίσχυση της Aegean χωρίς εγγυήσεις για το Ελληνικό Δημόσιο” συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, σήμερα, 15.6.2020. Ακολουθεί η τοποθέτηση της κ. Πέρκα:
«Είναι γεγονός ότι από τότε που κατέθεσα τη συγκεκριμένη ερώτηση μέχρι σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Παρόλα αυτά η ουσία της ερώτησης παραμένει. Τότε είχαμε δημοσιεύματα ότι η Aegean θα λάβει κρατική ενίσχυση 400 εκ. ευρώ. Βεβαίως αντιλαμβανόμαστε ότι οι αεροπορικές εταιρίες υπέστησαν μεγάλο πλήγμα λόγω της πανδημίαςκαι χρειάζονται υποστήριξη. Παρόλα αυτά και από δηλώσεις δικές σας, αλλά και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων του κ. Γεωργιάδη, μάθαμε ότι δεν είχατε σκοπό να ζητήσετε σε αντάλλαγμα μετοχές ή συμμετοχή στο Δ.Σ. της εταιρίας, εφόσον δινόταν κρατική ενίσχυση. Συγχρόνως έχει δοθεί κρατική ενίσχυση στην Aegean και σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες, με τα οριζόντια μέτρα που πήρατε για τις μεταφορές και ειδικότερα τις αερομεταφορές. Εννοείται ότι δεν διαφωνούμε να δοθεί κάποια στήριξη σε όλες τις εταιρίες, πάντα όμως με εγγύηση για το δημόσιο συμφέρονκαι βεβαίως με αντίκρισμα στις θέσεις εργασίας καιστους εργαζόμενους.
Τα τελευταία νέα είναι ότι ζητήθηκε δάνειοαπό την Aegean150 εκ. ευρώ με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο προστίθεται στα προηγούμενα μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ για τις μεταφορές στο 13%, και το μέτρο για τη λήψη voucher. Σε αυτό έχουμε ξανά τοποθετηθεί και λέμε ότι δεν είναι δυνατόν να παραβιάζεται ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θεωρούμε ότι θα έχουμε και πρόβλημα, δεδομένου ότι η αρμόδια Επίτροπος της ΕΕ δήλωσε ότι η πρακτική να δίνονται μόνο voucher είναι απαράδεκτη και είναι ενάντια στα δικαιώματα των επιβατών, δηλαδή να μην επιστρέφονται τα χρήματα αλλά για 18 μήνες να δίνεται ένα voucher. Δεν ξέρω γιατίτο στηρίζετε ακόμα. Είναι σαν οι επιβάτες να δανείζουν την εταιρία. Υπάρχουν και άλλα οριζόντια μέτρα. Σημασία έχει ότι όλα αυτά τα μέτρα δεν έχουν ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο,ούτως ώστε η κρατική ενίσχυση των μεγάλων αεροπορικών εταιριών να συνοδεύεται και από τη συμμετοχή του κρατικού παράγοντα στο Δ.Σ. Άλλωστε και η διεθνής πρακτική κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Ας δούμε τι γίνεται στην Ιταλία με την εθνικοποίηση της alitalia, τι γίνεται με την Airfrance-KLM οπού Γαλλία και Ολλανδία κατέχουν το 14% των μετοχών εκάστη, προσφέρουν οικονομική ενίσχυση αλλά βάζουν όρους για πάγωμα των μερισμάτων και των bonusενώ συγχρόνως απαιτούν μια πιο οικολογική πολιτική. Μπορώ να αναφέρω μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες που κινούνται σε αυτή τη λογική αλλά και στην Αμερική υπάρχει αυτή η τάση. Με αυτή την έννοια η ερώτηση αφορά κυρίως:Tι σκοπό έχετε για τις αεροπορικές εταιρίες;Tι εγγυήσεις θα πάρει το ελληνικό δημόσιο για αυτά τα δάνεια;Διότι αν πτωχεύσει η εταιρία κάποιος πρέπει να μας πει τι θα γίνει και βεβαίως ποιο είναι το σχέδιο σας όταν σε λίγους μήνες, ενδεχομένως η εταιρία ξαναβρεθεί σε αυτή τη δύσκολη θέση δεδομένου ότι δεν προβλέπεται να έχουμε ανάπτυξη των αεροπορικών μεταφορών.
Στη δευτερολογία της η κ. Πέρκα απάντησε στα επιχειρήματα του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και τοποθετήθηκε ως εξής: «κ. Υπουργέ ξέρετε πόσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ξενοδόχοι, μαγαζάτορες αυτή την στιγμή δεν μπορούν να πάρουν δάνειο; όχι με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, δεν μπορούν να πάρουν καν δάνειο.Για να μην θεωρούμε ότι όταν παίρνεις δάνειο με εγγύηση του Δημοσίου δεν είναι ζεστό χρήμα. Να το ξεκαθαρίσουμε αυτό, γιατί είναι κρίσιμο. Αναφέρομαι στην εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί αυτή την στιγμή στην ελληνική οικονομία όπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στον δανεισμό, πόσο μάλλον με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Αναφορικά με τα οριζόντια μέτρα, τα ξέρω κ. Υπουργέ, τα ανέφερα ήδη. Το ζήτημα είναι ότι αυτά τα μέτρα πρέπει να κοστολογηθούν, δεν ξέρουμε καν σε τι ποσό αναφέρονται, και σε αυτά προστίθενται και κάποιες επιδοτήσεις. Θέλω να αναφέρω ότι η Αlitaliaεθνικοποιείται, πήρε πολλά δις ως ενίσχυση αλλά εθνικοποιείται. Στο Βέλγιο υπάρχει η πιθανότητα επανεθνικοποίησης της brusselsairlines, στην Πορτογαλία δεν αποκλείεται η εθνικοποίηση 100% του ΤΑΠ, ο οποίος ανήκει ήδη κατά 50% στο Δημόσιο. Στη Τσεχία η CzechAirlinesμάλλον θα πάει για πλήρη εξαγορά. Αυτή είναι η τάση στην Ευρώπη αλλά και στην Αμερική. Όποια εταιρία παίρνει ζεστό χρήμα ή δάνειο με εγγύηση του Δημοσίου, το Δημόσιο παίρνει μετοχές. Τουλάχιστον ώσπου να περάσει αυτή η περίοδος, ώστε να υπάρχουν εγγυήσεις για το Δημόσιο ότι θα πάρει τα λεφτά του. Θα ήθελα να ξέρω επομένως αν θα πάρουμε, ως ελληνικό δημόσιο, κάποια εγγύηση για την διευκόλυνση προς την Aegean.
Κ. Υπουργέ θέλω επίσης να σας πω για το θέμα της ΑΠΑ. Το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές έχει περάσει πλέον ένας χρόνος και η ΑΠΑ, που είναι εγγυητής της καλής λειτουργίας των αεροδρομίων δεν έχει ακόμα συσταθεί. Αυτό είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα, το οποίο θα το συζητήσουμε ξανά σε άλλη επίκαιρη. Θα ήθελα να σας αναφέρω ότι έχω κάνει πέντε γραπτές ερωτήσεις για τα θέματα των αεροπορικών μεταφορών, για τις οποίες δεν έχω λάβει καμία απάντηση. Μόλις τώρα μου ήρθε και ένα νέο, ότι η ΕυρωπαϊκήΕπιτροπή έχει βγάλει τα ελληνικά αεροδρόμιααπό την λίστα με τα ασφαλή αεροδρόμια, για τα ελλιπή μέτρα στα αεροδρόμια. Δεν το έχω επιβεβαιώσει όμως πρέπει να το ψάξετε. Είναι λογικό όμως, δεδομένου ότι δεν έχετε δώσει αυτήν την αρμοδιότητα στους αερολιμενικούς.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Για το λόγο αυτό και επειδη εχει κουρασει το φαινομενο των ανωνυμων σχολιαστων τα σχόλια που θα αναρτουνται στο συγκεκριμένο blog θα είναι μόνο όσα φέρουν το όνομα του σχολιαστή. Ευχαριστουμε για την κατανόηση.
Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.