ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΉ ΣΥΡΙΖΑ ΦΛΏΡΙΝΑΣ Π.ΠΕΡΚΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΉ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟ Ν/Σ ΥΠΕΝΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΙ ΕΝΊΣΧΥΣΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Π. Πέρκα: «Εκχώρηση ενεργειακών εργαλείων, καθυστερημένη νομοθέτηση για ενεργειακή απόδοση και διάθεση ποσοτήτων λιγνιτικής παραγωγής με πολλά ερωτηματικά»
Εισήγηση της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ. Π. Πέρκα στην Α’ Επιτροπή της Βουλής για το Σ/Ν του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας «Ενσωμάτωση Οδηγιών Ηκαι τροποποιήσεων του Ε.Κ. και του Συμβουλίου της 11.122018 για την ενεργειακή απόδοση, καθώς και την ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και του ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας»
Η κ. Πέρκα ξεκίνησε την παρέμβασή της με το θέμα της ακρίβειας και της απορρύθμισης της αγοράς ενέργειας.
«Εν μέσω λοιπόν ενεργειακής κρίσης και ακρίβειας, αντί να προστατέψετε την κοινωνία και τις επιχειρήσεις μειώνοντας τον ΕΦΚ, αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό, δεν ξέρει κανείς – ούτε εσείς μάλλον- πώς θα υπάρξει στήριξη, πόσο είναι το ποσό και από πού θα λείψει και σε ποια περίοδο αφορά.
Σε ό,τι αφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την ακρίβεια στο ρεύμα, δεν κάνουν ρύθμιση της αγοράς, αλλά με απλά λόγια η κυβέρνηση από έναν κρίσιμο λογαριασμό για την ενεργειακή μετάβαση επιδοτεί και δεν μειώνει την ακρίβεια, προστατεύοντας όσους ευθύνονται για την ακρίβεια.»
«Η διαρκής επιβάρυνση των καταναλωτών συμβαίνει σχεδόν από τον πρώτο μήνα που ανέλαβε η κυβέρνηση της ΝΔ. Τον Σεπτέμβριο του 2019 προχώρησε σε αυξήσεις περί το 20% στα τιμολόγια της ΔΕΗ.
Η κατάρρευση των τιμών καυσίμων το πρώτο εξάμηνο του 2020 δεν μετακυλίστηκε στους καταναλωτές, αλλά οδήγησε σε υπερκέρδη των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ, καθώς πουλούσαν ακόμη και τέσσερις (4) φορές πάνω από τη χονδρική τιμή.
Το Νοέμβριο του 2020 είχαμε νέο κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, με «παιχνίδια» στην αγορά εξισορρόπησης, λόγω της εκκίνησης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας χωρίς επαρκή εποπτεία (ο μηχανισμός παρακολούθησης και εποπτείας της αγοράς της ΡΑΕ που προβλέφθηκε με νομοθετική ρύθμιση μόλις τον Ιούλιο 2021, δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα).
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η ΔΕΗ μείωσε τα τιμολόγια κατά 12%, παρείχε πρωτοφανείς διευκολύνσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, στήριξε αγρότες και βιομηχανία, έλαβε μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής φτώχειας.»
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη μεθοδευμένη παραχώρηση της πλειοψηφίας του Δημοσίου στη ΔΕΗ και στην εκχώρηση των δικτύων φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ Υποδομών) και του 49% του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρισμού (ΔΕΔΔΗΕ) που μέχρι χθες ανήκε στη ΔΕΗ και συνεπώς, κατά πλειοψηφικό ποσοστό, στον ελληνικό λαό.
«Η ιδιωτικοποίηση κρίσιμων ενεργειακών εργαλείων δεν είναι ο δρόμος για την ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας σε ένα Πράσινο μέλλον.
Οι «επενδυτές» δεν αναλαμβάνουν κανένα επενδυτικό ρίσκο, αντίθετα μόνο σταθερά εγγυημένα έσοδα με αποδόσεις που είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Τα έσοδα αυτά πλέον τα χάνει το Δημόσιο.
Ακόμα και στην εποχή των μνημονίων, ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε και αντιστάθηκε στις απαιτήσεις των θεσμών που ζητούσαν την πώληση του 17% της ΔΕΗ, τα δίκτυα, τον ΑΔΜΗΕ, τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ απέδειξε ότι γίνεται και αλλιώς, ότι είναι προϋπόθεση ο δημόσιος χαρακτήρας των δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, «εργαλεία» που ιδεοληπτικά η κυβέρνηση ΝΔ επιμένει να παραχωρήσει σε ιδιώτες». Σε ό,τι αφορά στην ενσωμάτωση της Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, τόνισε την μεγάλη καθυστέρηση της κυβέρνησης, ενώ η Επιτροπή με βάση τον νέο στόχο για το 2030 δημοσίευσε τον Ιούλιο του 2021 το πακέτο «Fit for 55», όπου μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται και η πρόταση αναθεώρησης της Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση.
«Σήμερα ήδη έχουν ολοκληρωθεί ή τρέχουν Προγράμματα, χωρίς να έχει προηγηθεί η υιοθέτηση των απαιτούμενων σχετικών κριτηρίων, αφού δεν έχει ενσωματωθεί μια τόσο σημαντική Οδηγία. Όπως το Εξοικονομώ – Αυτονομώ, το οποίο, παρά τη δεδομένη δημοφιλία του, δεν πήγε και πολύ καλά και είναι κρίμα, γιατί αυτή τη φορά η κυβέρνηση είχε όλο το χρόνο στη διάθεσή της και για πρώτη φορά μεγάλο απόθεμα χρηματοδότησης. Αντίστοιχα, σε ό,τι αφορά στην ηλεκτροκίνηση η κυβέρνηση έχει να επιδείξει μόνο μεμονωμένα εγχειρήματα και επιδοματικές πολιτικές, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Πρόγραμμα ‘Κινούμαι Ηλεκτρικά’. Τι γίνεται το πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ; Ποια δομή το παρακολουθεί; Ασχολείται η πολιτεία; Στον προϋπολογισμό του 2020 ούτε ευρώ!» Γενικώς διαπιστώνεται ένδεια της πολιτικής ΝΔ στον τομέα της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης. Ακόμα και σε αυτήν την Οδηγία αντικαθιστάτε μεν άρθρα, αλλά δεν υπάρχει αναφορά σε σημεία της Οδηγίας – και κυρίως στο σκεπτικό της. Ότι δηλαδή η ενεργειακή απόδοση θα πρέπει να αναγνωρισθεί ως καίριο στοιχείο και προτεραιότητα των μελλοντικών αποφάσεων για επενδύσεις στις ενεργειακές υποδομές της Ένωσης. Επίσης ότι για να διασφαλιστεί ότι τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης μειώνουν την ενεργειακή ένδεια κατά τρόπο βιώσιμο, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη η σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας των μέτρων αυτών, καθώς και η οικονομική προσιτότητά τους για τους ιδιοκτήτες και τους ενοικιαστές και να εξασφαλίζεται επαρκής οικονομική υποστήριξη για τα εν λόγω μέτρα σε επίπεδο κράτους μέλους.
Ελπίζουμε να έχετε πιο γρήγορα αντανακλαστικά σχετικά με την προσαρμογή στη νέα πρόταση της Επιτροπής που εστιάζει περισσότερο στην άμβλυνση της ενεργειακής φτώχειας και στην ενδυνάμωση των καταναλωτών».
«Οι δε ρυθμίσεις για τις ενεργειακές κοινότητες (ΕΚΟΙΝ) σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες που δημιούργησε ο Υπουργός τον Ιούλιο του 2021 και βέβαια δεν διορθώνουν τα τραγικά λάθη του κ. Χατζηδάκη με το Ν. 4759/2020 που επέβαλε την ένταξη όλων των ΕΚΟΙΝ σε διαγωνιστικές διαδικασίες με ασφυκτικές προθεσμίες, δυσμενέστερες σε σχέση με τα υπόλοιπα έργα ΑΠΕ. Το βασικό αίτημα τοπικών φορέων και ΜΚΟ για την τροποποίηση του N.4759/2020 και κυρίως το άρθρο 7 παρ. 3ε του Ν. 4414/2016 που προστέθηκε με τον Ν.4759/2020 δεν ικανοποιήθηκε.
Ως «αγκάθι» παραμένει και η έντονη δυστοκία στη διάθεση ηλεκτρικού χώρου για την ανάπτυξη μικρών έργων ΑΠΕ από ΕΚΟΙΝ (δημοτικές και πολιτών) και περιμένουμε να δούμε πώς θα ενισχυθούν οι ενεργειακές κοινότητες στις λιγνιτικές περιοχές από τους πόρους της νέας προγραμματικής περιόδου 2021- 2027 και ειδικότερα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και άλλων τομεακών και περιφερειακών προγραμμάτων και φυσικά από την ενεργοποίηση των πόρων του Πράσινου Ταμείου, πόροι ήδη δεσμευμένοι από το 2018 για την ενίσχυση των ΕΚΟΙΝ στις λιγνιτικές περιοχές και να διασφαλιστεί η συνέχιση αυτής της πηγής χρηματοδότησης και τα επόμενα χρόνια. (6% που έγινε 1% από ΝΔ το 2020)».
Πολλά προβληματικά σημεία σημείωσε και για την υπόθεση Anti-Trust αφού η ΔΕΗ προκειμένου να επιλυθεί το περίφημο anti trust case, δηλαδή η υποχρέωση της ΔΕΗ να ανοίξει τη λιγνιτική παραγωγή της σε τρίτους, θα μπορεί να διαθέσει τα προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχονται από τις λιγνιτικές μονάδες της στο Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, αλλά και στο αντίστοιχο ευρωπαϊκό «European Energy Exchange AG».
Τα ερωτήματα που τίθενται είναι: Πώς αυτό βοηθάει την εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού; Και πώς αυξάνεται η ρευστότητα της εγχώριας προθεσμιακής αγοράς, όταν οι λιγνιτικές ποσότητες διατίθενται στην αγορά της Ευρώπης;
Επίσης, γιατί η ΔΕΗ προχώρησε σε διάθεση ποσοτήτων λιγνιτικής παραγωγής στις 17 Σεπτεμβρίου 2021 χωρίς θεσμικό πλαίσιο, αφού τώρα ξεκινάει η διαδικασία θεσμοθέτησης και εν κρυπτώ σχεδόν, αφού σύμφωνα με παράγοντες της εγχώριας αγοράς δεν υπήρξε καμία προηγούμενη ενημέρωση και ολοκληρώθηκε σε διάστημα 10 λεπτών, μεταξύ 18:30 και 18:40;
Για τα υπόλοιπα άρθρα σημείωσε: «Στο πεδίο των ελέγχων επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά η δυσανεξία της κυβέρνησης προς τους μηχανισμούς ελέγχου. Υποβαθμίζεται η Ειδική Γραμματεία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος σε Γενική Διεύθυνση του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών, χωρίς να έχει ενσωματώσει και τα άλλα τμήματα Δόμησης, Ενεργείας και Μεταλλείων.
Ξαναβλέπουμε απόσυρση του δημοσίου και εκχώρηση αρμοδιοτήτων στον ιδιωτικό τομέα και χαλάρωση στο θέμα των προστίμων. Σε ό,τι αφορά στα πρόστιμα, πρέπει να επισημάνουμε ότι με το ν/σ γίνεται πιο ελαστική η εφαρμογή, που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα κάποιος να συνεχίσει να ρυπαίνει για έως και 5 χρόνια. Επίσης είναι προβληματική η υποκειμενική διάγνωση, καθώς η επιβολή αλλά και το ύψος του προστίμου γίνεται αντικείμενο διαπραγμάτευσης.
Κ. Υπουργέ η πλημμυρισμένη Εύβοια αποδεικνύει την καταστροφική πολιτική σας στον τομέα της δασικής προστασίας… άλλωστε οι δασικοί χάρτες κοντεύουν να γίνουν σύντομο ανέκδοτο με τις αέναες παρατάσεις».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Για το λόγο αυτό και επειδη εχει κουρασει το φαινομενο των ανωνυμων σχολιαστων τα σχόλια που θα αναρτουνται στο συγκεκριμένο blog θα είναι μόνο όσα φέρουν το όνομα του σχολιαστή. Ευχαριστουμε για την κατανόηση.
Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.