ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΒΕ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ

Τις προτάσεις τους προς το Γενικό Γραμματέα Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, κ. Λόη Λαμπριανίδη για τον αναπτυξιακό νόμο απέστειλε ο πρόεδρος του ΕΒΕ Φλώρινας  Σάββας Σαπαλίδης. Ολόκληρο το Κείμενο:
Κοιν.: Στον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Αλεξιάδη, Υπουργό Ανάπτυξης κ. Σταθάκη
Κύριε Γενικέ,
Ως Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας, και εκφράζοντας όλη την τοπική επιχειρηματική κοινότητα, σας καλωσορίζω στην όμορφη αλλά και συνάμα ακριτική Φλώρινα. Η παρουσία σας αποτελεί για εμάς μια πολύ καλή ευκαιρία να παρουσιάσουμε τα προβλήματα αλλά και τις δυνατότητες του τοπικού επιχειρηματικού δυναμικού.
Η μέχρι τώρα εικόνα της Φλώρινας, ως μιας απομακρυσμένης και μειονεκτικής περιοχής, εικόνα η οποία δυστυχώς ανταποκρίνεται εν πολλοίς στην πραγματικότητα, αδικεί τον κομβικό ρόλο που διαδραμάτισε η περιοχή αυτή κατά την ιστορική της διαδρομή, αλλά επίσης υποβαθμίζει και τις πραγματικές μελλοντικές αναπτυξιακές δυνατότητες της.
Η Φλώρινα βρίσκεται στο Τριεθνές Σημείο επαφής της Ελλάδας, της Αλβανίας και της FYROM. Γεγονός που προσδιορίζει την στρατηγική θέση και τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής, ως Πύλης της Ελλάδας στα Δυτικά Βαλκάνια.
Η Φλώρινα διαθέτει επίσης πλούσιο φυσικό και πολιτιστικό πλούτο, με 6 λίμνες, σπάνια οικοσυστήματα, όπως ο Εθνικός Δρυμός Πρεσπών, προστατευόμενες περιοχές ΝΑΤURA, πλούσια αρχιτεκτονική κληρονομιά και πολιτιστική κίνηση.
Η Φλώρινα παράγει επίσης μια σειρά υψηλής διατροφικής αξίας αγροδιατροφικά προϊόντα, όπως φασόλια, πιπεριές, κρασιά, τυροκομικά προϊόντα, και παράλληλα διαθέτει μια πλούσια γαστρονομική παράδοση και κουζίνα, λόγω ακριβώς του γεγονότος ότι αποτελούσε στο παρελθόν σταυροδρόμι πολιτισμών και παραδόσεων.
Σήμερα λοιπόν, η Φλώρινα αγωνίζεται να ανακτήσει το παλιό κομβικό της ρόλο στην περιοχή, και μετατρέψει το μέχρι τώρα μειονέκτημα της παραμεθόριας περιοχής σε συγκριτικό πλεονέκτημα, ως Βασικής Πύλης της Ελλάδας στα Δυτικά Βαλκάνια. Για την επίτευξη όμως αυτού του πολύ σημαντικού ρόλου, πέραν από τα υπαρκτά και πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, απαιτείται και η θεσμοθέτηση και εφαρμογή ενός αποτελεσματικού και δίκαιου μηχανισμού χρηματοδοτικής ενίσχυσης των ιδιωτικών επενδύσεων στην περιοχή.
Συμφωνούμε λοιπόν απόλυτα με την πρωτοβουλία που έλαβε η κυβέρνηση για την αναθεώρηση του υφιστάμενου Επενδυτικού Νόμου 3908/11, όπως τροποποιήθηκε από τους Νόμους 4072/12, 4146/13 και 4242/14 , καθώς πιστεύουμε ότι δεν μπόρεσε να εκπληρώσει ούτε κατ’ελάχιστον τους στόχους που έθετε, αλλά και τις προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου.
Θα θέλαμε όμως να εκφράσουμε την απόλυτη διαφωνία μας για την υπαγωγή της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, και της Π.Ε. Φλώρινας, με βάση τον νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2014-20, στις Προκαθορισμένες Περιοχές (γ) με ποσοστά ενίσχυσης (15% για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 25% για τις μεσαίες, 35% για τις μικρές) χαμηλότερα κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσοστά όλων των όμορων ελληνικών περιφερειών (25% για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 35% για τις μεσαίες, 45% για τις μικρές).
Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, μια επένδυση θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί π.χ. στην Θεσσαλονίκη, στην Λάρισα, στον Βόλο, στην Πάτρα, αλλά ακόμα και στην Κόρινθο, λίγα χιλιόμετρα έξω από την Αθήνα, με ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης 45%, ενώ στην απόκεντρη και μειονεκτική Φλώρινα θα χρηματοδοτείται μόνο με 35%.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι η γειτονική FYROM, έχει αναπτύξει ένα πλήρη δίκτυο επενδυτικών ζωνών, για την εγκατάσταση επιχειρήσεων του εξωτερικού που επιθυμούν να παράγουν τα προϊόντα τους εντός αυτών των ζωνών, με μηδενική φορολόγηση και ΦΠΑ για 10 χρόνια, αλλά με αποκλειστικό σκοπό την εξαγωγή τους σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου της Ε.Ε., με την οποία έχει υπογραφεί και μια πολύ ευνοϊκή τελωνειακή συμφωνία. Παρόμοια μέτρα αρχίζει ήδη να λαμβάνει και η Αλβανία.
Εάν ισχύσουν λοιπόν τα ανωτέρω χαμηλά ποσοστά ενίσχυσης για την Φλώρινα, η ακριτική περιοχή μας με το υψηλό μεταφορικό κόστος, θα βρεθεί σε λιγότερο ανταγωνιστική θέση με όλες τις όμορες περιφέρειες της Ελλάδας αλλά και των γειτονικών κρατών. Το γεγονός αυτό θα δημιουργήσει δυσμενείς συνέπειες τόσο στην δυνατότητα προσέλκυσης νέων ιδιωτικών επενδύσεων, που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος μας, όσο και στην συγκράτηση των ήδη λειτουργούντων στην περιοχή επιχειρήσεων, οι οποίες θα χάσουν μέρος της ανταγωνιστικότητας τους.
Αντί λοιπόν να δοθούν κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων, και την αναβάθμιση – εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων επιχειρήσεων, αντιθέτως θεσμοθετούνται αντικίνητρα που θα οδηγήσουν και τις τελευταίες εναπομείναντες επιχειρήσεις στην μετεγκατάσταση τους σε άλλες περιφέρειες κοντά στα 2 μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα & Θεσσαλονίκη), ή ακόμα χειρότερα στις γειτονικές μας χώρες.
Το Επιμελητήριο Φλώρινας, λαμβάνοντας υπόψη και τους περιορισμούς που προκύπτουν μέσα από το νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, θα ήθελε να προτείνει τα παρακάτω εξειδικευμένα μέτρα χρηματοδοτικής στήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων στην Π.Ε. Φλώρινας:
• Αύξηση του ποσοστού ενίσχυσης στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, και ιδιαιτέρως στην Π.Ε. Φλώρινας, η οποία διαθέτει κοινά χερσαία σύνορα με 2 χώρες εκτός της Ε.Ε., τουλάχιστον στο 35%, συν 10% στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συν 10% στις μικρές επιχ/σεις (σύνολο 55% επιδότηση), μέσω αναθεώρησης του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, διότι το πραγματικό ΑΕΠ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας την τελευταία τριετία μειώθηκε κατά 30% τουλάχιστον σε σχέση με τριετία 2008-2010, και έχει υποχωρήσει κάτω από το 60% του μέσου όρου της Ε.Ε-27.
• Σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ.2 του Κανονισμού 651/2014, να θεσμοθετηθεί ως επιλέξιμη δαπάνη το εκτιμώμενο μισθολογικό κόστος των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται άμεσα από το επενδυτικό έργο, υπολογιζόμενο για περίοδο δύο ετών.
• Σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ.3 του Κανονισμού 651/2014, να θεωρηθεί ότι ως επιλέξιμη δαπάνη η απόκτηση των στοιχείων ενεργητικού μιας υφιστάμενης επιχείρησης.
• Ενίσχυση κατά 50% των δαπανών για την συμμετοχή των ΜΜΕ σε εμπορικές εκθέσεις (άρθρο 19, Καν 651/2014).
• Ενίσχυση κατά 50% των δαπανών συνεργασίας των ΜΜΕ που συμμετέχουν σε έργα ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας (άρθρο 20, Καν 651/2014).
• Ενίσχυση κατά 50% των δαπανών που αφορούν δράσεις καινοτομίας για ΜΜΕ (άρθρο 28, Καν 651/2014).
• Ενίσχυση για νεοσύστατες επιχειρήσεις (άρθρο 22, Καν 651/2014).
• Επενδυτικές ενισχύσεις για ενεργειακά αποδοτικά συστήματα τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης (άρθρο 46, Καν 651/2014).
• Επενδυτικές ενισχύσεις για δημιουργία ή των εκσυγχρονισμό τοπικών βιομηχανικών και εμπορευματικών υποδομών υποδομές (άρθρο 56, Καν 651/2014).

Κύριε Γενικέ,
Στην προσπάθεια ανάδειξης και προβολής των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της περιοχής, αλλά και ενίσχυσης της εξωστρέφειας των τοπικών επιχειρήσεων, το Επιμελητήριο Φλώρινας πραγματοποίησε με επιτυχία μια σειρά δράσεων, με σημαντικότερα γεγονότα την διοργάνωση:
• Συνεδρίου με θέμα την Προώθηση της Αειφόρου Ανάπτυξης – Τουρισμού– Επιχειρηματικότητας και Διαβαλκανική Συνεργασίας, τον Δεκέμβριο 2014.
• Της 1ης Συνάντησης Βαλκανικών Επιμελητηρίων, τον Νοέμβριο του 2015.
Θα θέλαμε λοιπόν να σας παραδώσουμε τα πολύ σημαντικά συμπεράσματα του εκδηλώσεων αυτών, με την βεβαιότητα ότι θα τύχουν ουσιαστικής προσοχής από την πολιτεία.

Με τιμή
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας
Σάββας Σαπαλίδης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΛΩΡΙΝΑ

ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΆΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ 1ου ΓΥΜΝΑΣΊΟΥ ΦΛΩΡΙΝΑΣ (ΦΩΤΟ -VIDEO)